María Fernanda Mediano Stoltze

  • Doctora en Comunicación y Medios de la University of North Carolina at Chapel Hill.
  • Magíster en Psicología de la Salud de la Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Psicóloga de la Universidad Central de Chile.
  • Licenciada en Psicología de la Universidad Central de Chile.

Mi investigación se ubica en la intersección de la psicología de la salud, comunicación y salud pública. Uno de mis principales intereses es aportar al desarrollo de políticas públicas y estrategias de intervención que contribuyan a prevenir las enfermedades no transmisibles y reducir las inequidades en salud.

Actualmente, mi investigación se centra en evaluar los efectos del marketing y etiquetado de los alimentos y su regulación en las actitudes, comportamientos y salud nutricional de NNA y adultos en Chile. También investigo sobre los factores psicosociales que inciden en la alimentación temprana de lactantes y niños(as).

2023
Curso Diseño de intervención en Psicología de la Salud.
Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Pontificia Universidad Católica de Chile.

2023
Curso Iniciación Profesional a la Psicología de la Salud.
Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Pontificia Universidad Católica de Chile.

2020
Curso Iniciación Profesional a la Psicología de la Salud.
Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Participación en Eventos Científicos y Humanistas
 

1.     Mediano Stoltze, F., Diez-Canseco F., Smith Taillie L., Duran A. Chile’s Food Labeling and Marketing Law: effect on children’s exposure to food advertising and parents’ perceptions and nutritional knowledge. Symposium Evaluating innovative food policies to reduce consumption of unhealthy foods and drinks in Chile and Peru. The International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity (ISNPA) Annual Meeting 2023, Uppsala Sweden.

2.     Mediano-Stoltze, F., Dillman Carpentier, F., Harris, J., Comello, M.L., Lazard, A., Reyes, M., Taillie, L. S (2022). The effects of child-directed vs. general audience soda advertisements on children’s attitudes and beverage choices: Underlying psychological mechanisms and policy implications. The International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity (ISBNPA) 21st meeting in Phoenix, AZ, USA in 2022.

3.     Mediano-Stoltze, F., Dillman Carpentier, F., Harris, J., Lazard, A., Comello, M.L., Taillie, L. S., Reyes, M. (2022). Testing the assumptions underlying “child-directed” marketing regulations: children’s attitudes toward child- vs. non-child-directed soda ads. 72nd Annual International Communication Association (ICA) Conference, One World, One Network in Paris, France, May 2022.

4.     Mediano-Stoltze, F., Reyes, M., Taillie, L. S., Correa, T., Corvalan, C., & Carpentier, F. D. (2020). Prevalence of Health and Nutrient Content Marketing Strategies on Breakfast Cereal Packages Before and After a Countrywide Marketing and Labeling Regulation: A Focus on Chile. Current Developments in Nutrition, 4(Supplement_2), 1723-1723.

5.     F. Mediano-Stoltze; F.R. Dillman Carpentier; M. Reyes; L.S. Taillie; T. Correa; C. Corvalan. Prevalence of characters, toys, and other child-directed strategies on breakfast cereal packages before and after a country-wide restriction of unhealthy food marketing: a focus on Chile. Oral presentation. The 69th Annual International Communication Association Conference. May 2019.
6.     F. Mediano-Stoltze; F.R. Dillman Carpentier; E. Busey; L. Smith Taillie. Does the health halo effect persist in the presence of Chilean Food Warning Labels? An experimental Design with Breakfast Cereal Packages. The 69th Annual International Communication Association Conference. May 2019.
7.     Mediano Stoltze F. Mesa de Marketing Social y nutrición. XIX Congreso de Nutrición. Sociedad Chilena de Nutrición. Nov. 2011.
8.     Mediano, F. Photovoice Project: Retrata tu proceso de cambio, X Congreso Nacional de Nutricionistas, CHILE, Santiago, 2011.
9.     Mediano, F., Repetto, P., Molina, Y., Body dissatisfaction, beliefs about weight control and cigarette smoking in young people. XXXIII Congreso Interamericano de Psicología. Sociedad Interamericana de Psicología y Universidad de San Buenaventura Seccional Medellín, COLOMBIA, Medellín, 2011.
10.  Mediano, F., Fuentes, A., Prevención de Hipertensión y Diabetes en Personas con Sobrepeso y Obesidad., IX Congreso Internacional de Obesidad. Sociedad Chilena de Obesidad, Santiago, 2007.

2022-2023
Investigadora principal proyecto “Coexistencia de sellos de advertencia y mensajes ambientales ¿Cómo impacta las actitudes e intención de compra de los consumidores? Un diseño experimental con barras de cereal y helados”.

Financiamiento: Bloomberg Philanthropies. Subaward #5103720.
(Investigadora Principal junto a Camila Corvalán). University of North Carolina at Chapel Hill y CIAPEC-Universidad de Chile.

2022-2023
Investigadora principal proyecto “The effects of child-directed vs. general audience soda advertisements on children’s attitudes and beverage choices: An experimental design with children in Colombia”.

Financiamiento: W. Horace Carter Fund through the Hussman School of Journalism and Media, UNC. University of North Carolina at Chapel Hill y CIAPEC-Universidad de Chile.

2022-2026
Co-investigadora proyecto “Impact of early initiation of ultra-processed food consumption on diet, adiposity, and metabolic health at 3-Years of age”.

Financiamiento: FONDECYT # 1221664. University of North Carolina at Chapel Hill y CIAPEC-Universidad de Chile.

2020-2024
Asistente de investigación proyecto “The Chilean Front-of-Package Labeling and Marketing Regulation: impact on Children´s Diet and Adiposity”.

Financiamiento: FONDECYT #1201633. University of North Carolina at Chapel Hill y CIAPEC-Universidad de Chile.

2019-2021
Tesista doctoral proyecto “Soda advertising effects on children’s beverage preferences as mediated by attitudes toward the ad and product: Comparing impacts of child- vs. Non-child-directed targeting strategies and use of emotional appeals”.

Financiamiento: Becas Chile, 2017, # 72180276, ABC Vital Beca de apoyo a tesistas de doctorado. Instituto de Nutrición y Tecnología de los Alimentos (INTA), Universidad de Chile. Bloomberg Philanthropies fund though Global Food Reserach Program, University of North Carolina at Chapel Hill.

2016-2017
Co-investigadora proyecto “The Chilean Front-of-Package Labeling and Marketing Regulation: understanding the overall impact on Food Advertising Exposure, Food Knowledge, Attitudes & Behaviors, including Dietary Intake”.

Financiamiento: FONDECYT #1161436. University of North Carolina at Chapel Hill.

2016-2017

Asistente de investigación proyecto “Evaluating new Chilean National Regulations on the Food Supply”.

Financiado por International Development Research Centre (IDRC) #108180-001. University of North Carolina at Chapel Hill.

 

2016-2022
Co-investigadora proyecto “Evaluating Chilean set of Regulatory Actions”.

Financiamiento: Bloomberg Philanthropies. University of North Carolina at Chapel Hill.

 

2013-2014
Co-investigadora proyecto “Cultura Alimentaria de un Grupo de Mineros Operarios de Maquinaria Pesada: Una Aproximación Etnográfica2.

Financiamiento: AngloAmerican. Asistencia Técnica. Instituto de Nutrición y Tecnología de los Alimentos, Universidad de Chile.

2012-2013
Asistente de investigación proyecto Diseño e implementación de un programa de prevención del consumo de tabaco en escolares de 6ª y 7ª básico. Financiamiento: Concurso interno, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Asistente de investigación, PUC.

2010-2011
Tesista y asistente de investigación proyecto Una Mirada Evolutiva Consumo de Cigarrillos en Adolescentes y Adultos Emergentes. Financiamiento: FONDECYT #1090563. Pontificia Universidad Católica de Chile.

1.     Mediano, F., Fierro, C., Corvalán, C., Reyes, M., & Correa, T. (2023). Framing a New Nutrition Policy: Changes on Key Stakeholder’s Discourses throughout the Implementation of the Chilean Food Labelling Law. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(9), 5700.

2.     Dillman Carpentier, F. R., Mediano Stoltze, F., Reyes, M., Taillie, L. S., Corvalán, C., & Correa, T. (2023). Restricting child-directed ads is effective, but adding a time-based ban is better: evaluating a multi-phase regulation to protect children from unhealthy food marketing on television. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 20(1), 62.

3.     Pemjean, I., Mediano, F., Ferrer, P., Garmendia, M. L., & Corvalán, C. (2023). Food access, domestic environments, and dietary quality of low-middle income Chilean children during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Public Health, 11, 1164357.

4.     Mediano Stoltze, F., Busey, E., Taillie, L. P. S., & Carpentier, F. R. D. (2021). Impact of Warning Labels on Reducing Health Halo Effects of Nutrient Content Claims on Breakfast Cereal Packages: A Mixed-Measures Experiment. Appetite, 105229.

5.     Essman, M., Mediano Stoltze, F., Carpentier, F. D., Swart, R., & Taillie, L. S. (2020). Examining the News Media Reaction to a National Sugary Beverage Tax in South Africa: A Quantitative Content Analysis. Current Developments in Nutrition, 4(Supplement_2), 1713-1713.

6.     Mediano Stoltze, F., Reyes, M., Smith, T. L., Correa, T., Corvalán, C., & Carpentier, F. R. D. (2019). Prevalence of Child-Directed Marketing on Breakfast Cereal Packages before and after Chile’s Food Marketing Law: A Pre-and Post-Quantitative Content Analysis. International journal of environmental research and public health, 16(22), 4501.

7.     Taillie, L. S., Busey, E., Mediano Stoltze, F., & Dillman Carpentier, F. R. (2019). Governmental policies to reduce unhealthy food marketing to children. Nutrition reviews, 77(11), 787-816.
8.     Mediano Stoltze, F., Barker, J. O., Kanter, R., Corvalan, C., Reyes, M., Taillie, L. S., & Dillman Carpentier, F. R. (2018). Prevalence of child-directed and general audience marketing strategies on the front of beverage packaging: the case of Chile. Public Health Nutr, 21(3), 454-464. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29094661. doi:10.1017/S1368980017002671
9.     Olivares, S. C., Zacarías, I. H., González, C. G., Fonseca, L. M., Mediano F. S., Pinheiro, A. F., & Rodríguez, L. O. (2015). Diseño y validación de la imagen para la difusión e implementación de las guías alimentarias para la población chilena. Nutrición Hospitalaria, 32(2), 582-589.
10.  Caichac, A., Mediano, F., Blanco, G., Lera, L., Yáñez, C. G., & Olivares, S. (2013). Intervención en alimentación y nutrición para mineros con factores de riesgo cardiovascular, basada en la investigación formativa. Revista chilena de nutrición, 40(4), 336-342.
11.  Mediano-Stoltze, F., Repetto, P. B., & Molina, Y. (2013). Insatisfacción corporal, creencias sobre control del peso y consumo de cigarrillos en jóvenes. Terapia psicológica, 31(2), 155-163.
12.  Repetto, P., Bernales, M., Titelman, M., Molina, Y., & Mediano, F. (2012). Predictores del consumo de tabaco en jóvenes chilenos: Inicio y mantenimiento. Revista Horizonte de Enfermería, 23(1), 13-26.
13.  Meléndez, L., Olivares, S., Lera, L., & Mediano, F. (2011). Etapas del cambio, motivaciones y barreras relacionadas con el consumo de frutas y verduras y la actividad física en madres de preescolares atendidas en centros de atención primaria de salud. Revista chilena de nutrición, 38(4), 466-475.
14.  Fuentes, A., Llanos, M., Mediano, F. &Diaz, E. (2009). Programa Encuentra: Efectos de un programa de ejercicio de sobrecarga en un CESFAM de Ñuñoa. Revista de las Ciencias de la Actividad Física del Instituto Nacional del Deporte. 4, 34-42.
PARTICIPACION EN REPORTES. Dentro de publicaciones.
1.     Corvalan, C. & Mediano, F. Spotlight: Inequities of food marketing to children. 2020 Global Nutrition Report. Action on equity to end malnutrition.  Bristol, UK: Development Initiatives.